Zoeken in deze blog

Wordt geladen...

dinsdag 13 april 2010

PROJECT WOOD (1)

In 2006 ben ik begonnen aan het Project WOOD. Ik had het idee om een hele serie verschillende schilderijen te maken die allen één ding gemeen hebben: er is op enigerlei manier hout in verwerkt. Het eerste schilderij was gemaakt van splijthout dat ik zelf spleet van aanmaakhoutjes. Het werd een schilderij van 100 x 100 centimeter, voorzien van een passe-partout van 15 cm. in geborsteld rvs met een rvs lijst. Het splijthout is geschilderd in warme aardetinten en vormt daarmee een mooi contrast met het rvs. Dit schilderij is getiteld "PROTO 1" en hangt nu aan de muur bij mijn zoon en schoondochter in Renswoude.

PROTO 1 (detail)

Het tweede schilderij in dit project is een vierluik van 4 vierkante doeken die in het midden samenkomen en verbonden zijn door drijfhout dat ik tijdens mijn huwelijksreis langs het strand van Kos had gevonden. De vier kwadranten zijn tegenovergesteld beplakt met houten wasknijpers en met stukjes gepolijst bamboe. Het schilderij is getiteld "KOS", mede door het daar op het strand gevonden drijfhout.

KOS

Het derde schilderij is een 3D-doek van 50 x 50 cm. dat geheel (ook de zijkanten) is beplakt met kleine stukjes drijfhout, afkomstig van de kusten van Indonesië. Nadat ik alle hout op het doek had gelijmd en het geheel in verschillende lagen Gesso had "verpakt", was ik erg enthousiast over de spannende structuur en het reliëf dat was ontstaan. 

     

Mede daardoor is het een zeer kleurrijk geheel geworden omdat ik nauwelijks kon stoppen met kleur opbrengen. Ik heb veel gewerkt met primaire kleuren en ben heel tevreden met het resultaat (en dat ben ik niet snel!). 



Het vierde schilderij in de serie WOOD is vandaag gereed gekomen. Hierin zijn 20.000 houten cocktailprikkers verwerkt die in een heel open structuur op het doek van 50 x 50 cm. zijn geplakt. Het is getiteld "Cocktail of Colours".


COCKTAIL OF COLOURS

Het is nog steeds mijn plan om tenminste 20 schilderijen in deze serie te maken, die ik dan wil publiceren in een fraaie portfolio met houten omslag. Het ontwerp voor de omslag in dunne triplex uit de vliegtuigindustrie, gecombineerd met rvs of aluminium zit al in mijn hoofd, evenals de volgende 16 doeken. Ik moet het alleen nog even maken...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen